Dorpsgarage Zutphen

Met dorpswaarden de stad in. In mei 2024 zette De Dorpsgarage Formule een belangrijke stap: we breiden uit naar de stad Zutphen. Deze vestiging was onze eerste in een meer stedelijke omgeving, waarmee we bewezen dat ons mensgerichte concept niet alleen in dorpen aanslaat, maar ook in grotere plaatsen.

Dorpsgarage Zutphen, met dorpswaarden de stad in. In mei 2024 zette De Dorpsgarage Formule een belangrijke stap: we breiden uit naar de stad Zutphen. Deze vestiging was onze eerste in een meer stedelijke omgeving, waarmee we bewezen dat ons mensgerichte concept niet alleen in dorpen aanslaat, maar ook in grotere plaatsen. De basis voor Dorpsgarage Zutphen werd gevormd door de overname van Dijkman Automobiel, een gerenommeerd autobedrijf op industrieterrein De Mars in Zutphen. Per 1 mei 2024 namen wij de activiteiten over en veranderde de naam in Dorpsgarage Zutphen. Hiermee werd Zutphen de vijfde Dorpsgarage-vestiging van eigenaar Ruben Elshof. Voor ons team een mijlpaal: een entree in de stad, met behoud van ons dorpse karakter.

De overgang in Zutphen gebeurde met zorg. We beseften dat stedelijke klanten misschien minder vertrouwd waren met ons concept. Daarom hebben we bij de introductie in Zutphen sterk ingezet op communicatie en zichtbaarheid. We hebben bestaande klanten van Dijkman persoonlijk geïnformeerd over de overname, zodat ze ons nieuwe team en onze werkwijze konden leren kennen. De medewerkers van Dijkman bleven aan boord, zo bleef de vakkennis en ervaring behouden, en voor de klanten bleven er bekende gezichten. Onder hen was Siem Wellian, die al sinds 2018 bij Dijkman werkte en met de overname in dienst kwam van De Dorpsgarage als waardevolle eerste autotechnicus. Voor de medewerkers was het wennen aan onze cultuur van openheid en gezamenlijke groei, maar al snel ontstond een nieuw teamgevoel.

Zutphen liet ons zien dat dorpswaarden ook in de stad worden omarmd. Waar men aanvankelijk dacht dat stedelingen misschien onpersoonlijker zouden zijn, bleek het tegendeel waar: klanten in Zutphen waardeerden ons concept van eerlijke service zonder poespas enorm. Ze vertelden dat het “alsof je bij een vertrouwde dorpsgarage komt, maar dan in de stad” voelde. Dat is precies wat we wilden bereiken. Bovendien konden we in Zutphen nieuwe diensten ontplooien dankzij de grotere markt: we hebben er bijvoorbeeld ons eerste EV & Hybride-servicepunt in het leven geroepen, omdat de vraag naar elektrische auto-onderhoud in en rondom Zutphen groeit. Ook fungeert Zutphen als ontmoetingsplek voor onze oostelijke vestigingen om maandelijks samen te komen in een eigen “Dorpsgarage-kroeg” binnen de werkplaats, een informele teammeeting die bijdraagt aan de saamhorigheid, zelfs over vestigingsgrenzen heen.

De case Zutphen bewijst dat De Dorpsgarage Formule schaalbaar is naar stedelijk gebied zonder de ziel te verliezen. We hebben in Zutphen nieuwe klanten aangetrokken die op zoek waren naar een garage die hen begrijpt. De sterke combinatie van oude en nieuwe elementen, een ervaren team, frisse Dorpsgarage-uitstraling en onze data-gedreven aanpak, maakt Dorpsgarage Zutphen tot een bloeiende vestiging. Voor de formule markeert Zutphen het begin van nationale groei: van regionale speler ontwikkelen we ons tot een landelijk netwerk. En zoals in Zutphen gebleken is, blijft onze kernboodschap overal hetzelfde: de mens komt op de eerste plaats, ongeacht de drukte of anonimiteit van de omgeving.